Home » , , , » Preview Semi Final FA CUP - Liverpool vs Everton

Preview Semi Final FA CUP - Liverpool vs Everton

Written By peminat liverpool on Sabtu, 14 April 2012 | 5:44 PG

Saat yang dinantikan akhirnya bakal berkunjung tiba. Debaran menantikan sepak mula perlawanan separuh akhir piala FA esok mula terasa pada tahap kemuncaknya. Pertembungan jiran setempat atau sinonimnya digelar "Merseyside Derby" diantara Liverpool menentang Everton sudah menjadi bualan hangat oleh peminat2 bolasepak semenjak akhir2 ini. Bezanya pertembungan kali ini bukan berlangsung di Anfield ataupun Goodison Park seperti selalu. Sebaliknya perlawanan panas ini akan berlangsung di stadium berkecuali iaitu stadium kebanggaan rakyat England Stadium Wembley.

Semenjak jawatan pengurus diambil alih oleh Kenny Dalglish pada Januari tahun lalu, Rekod pertemuan kedua2 pasukan ini sememangnya dimiliki oleh Liverpool. Setelah hanya mampu seri 2-2 di Anfield pada pertemuan liga awal tahun 2011 lalu, Liverpool berjaya memenangi kedua2 perlawanan susulan iaitu pada bulan  Oktober 2011 di Goodison Park dengan jaringan 0-2 dan 3-0 di Anfield pada pertengahan bulan Mac lalu. Nampak seperti tuah keatas kelab Everton ini masih menyebelahi kita semenjak kehadiran Dalglish.


Jika dikaji dari segi prestasi semasa, Everton nampak lebih menonjol pada penghujung musim ini. Memintas Liverpool untuk menduduki tangga ke 7 dengan berkelebihan 1 mata, mereka telah pun membuktikan bahawa tanpa ada pembelian bintang tidak menjadi masalah kepada kelab. Terbaru Everton telah membelasah anak2 buah Martin O'Neill Sunderland dengan keputusan 4-0 pada hari Isnin lalu untuk tidak membenarkan Liverpool memintas mereka dikedudukan sekarang.

Dipihak Liverpool pula, moral kemenangan 2-3 keatas Blackburn dengan Liverpool bermain 10 orang selama 65 minit menjadi inspirasi untuk mencipta kejayaan esok. Walaupun ramai pemain2 utamanya seperti Lucas, Charlie Adam dan Martin Kelly masih mengalami kecederaan, tetapi penampilan pemain2 muda seperti Shelvey, Spearing, Flanagan, Coates dan Carroll pada aksi Selasa lalu memberikan Liverpool nafas baru untuk kembali kelandasan sebenar. Kemunculan semula Daniel Agger dan Glen Johnson dari kecederaan membuatkan kita berasa sedikit lega dikala Brad Jones terpaksa menjadi taruhan untuk menjadi benteng terakhir pasukan. Harapnya Brad Jones mampu untuk membuktikan bahawa beliau lebih hebat dari penjaga gol yang ada walaupun beliau sebelum ini sama seperti Doni langsung tidak pernah diberi peluang oleh Dalglish untuk beraksi dalam barisan skuad utama. Mudah2an tiada halangan berat yang bakal menimpa esok.

David Moyes menyaksikan perlawanan diantara Blackburn vs Liverpool di Ewood Park Selasa lalu.
Cuma perkhabaran yang kurang enak, dua pengadil yang selalu memberi masalah kepada Liverpool akan mengadili perlawanan hari ini. Howard Webb sebagai pengadil utama dan Lee Mason sebagai pengadil ke 4 adalah antara dua nama yang sering dikaitkan berat sebelah untuk memberi kelebihan kepada pasukan Manchester United. Harapnya kedua2nya malah keempat pengadil yang dilantik ini dapat mengadili perlawanan dengan adil dan saksama dan tidak terlepas pandang kesalahan yang sering berlaku seperti memberikan penalti dan kad merah dalam situasi yang tidak sepatutnya serta membenarkan jaringan walaupun diposisi offside.


Match official appointments for The FA Cup.
Liverpool FC v Everton FC
Referee: Howard Webb
Assistant Referees: Steve Child & Michael Mullarkey
Fourth Official: Lee Mason


Pengadil ke-4, Lee Mason dan pengadil utama Howard Webb
Apapun kita terus berharap dan mengharap Liverpool mampu untuk melakar kemenangan pada perlawanan ini dan seterusnya melangkah ke perlawanan akhir untuk meneruskan misi menjulang piala kedua pada musim ini selepas piala Carling. YNWA

SEMI FINAL FA CUP 2012
LIVERPOOL vs EVERTON
DATE : Saturday - 14 April 2012
KICK OFF : 07:30 PM
CHANNEL : ASTRO STAR Sports (813) & ESPN HD (832)
LIVE STREAMING : LINK1  LINK2  LINK3  LINK4  LINK5  LINK6  LINK7  LINK8
Live And Exclusive from WEMBLEY STADIUM.

-SG-
Share this article :

+ ulasan + 1 ulasan

14 April 2012 pada 6:35 PTG

kena menang ni :)

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kelab Peminat Liverpool Malaysia - All Rights Reserved
Partner Sale_ehs Gerrard Published by KPLM
Proudly powered by Blogger