Home » , , , » Preview : Blackburn vs Liverpool

Preview : Blackburn vs Liverpool

Written By peminat liverpool on Selasa, 10 April 2012 | 3:22 PG

Diawal pagi Rabu esok, Liverpool akan bertandang pula ke Ewood Park untuk menentang skuad tuan rumah Blackburn Rovers.  Tiada apa lagi misi yang harus diselesaikan melainkan mengembalikan moral kemenangan yang nampak kembali bakal menyinar selepas mencatat keputusan seri 1-1 pada perlawanan menentang Aston Villa di Anfield Sabtu lalu.

Perlawanan ini boleh kita anggap sebagai perlawanan pemanas badan menjelang perlawanan penting separuh akhir piala FA menentang Everton di Wembley pada Sabtu nanti. Disaat tiada apa yang perlu dikejar dalam liga premier ini melainkan memperbaiki ranking untuk menyejukkan hati peminat, Liverpool seharusnya menggunakan perlawanan ini sebagai batu loncatan untuk menjamin kemenangan pada hari Sabtu nanti.

Blackburn bukanlah nama asing dalam kancah liga premier ini. Walaupun prestasi pasukan mereka pada musim ini menjunam hingga menghumban mereka ke kedudukan ke 18 liga, tetapi itu bukan alasan Liverpool boleh tersenyum untuk memasang angan2 mudah memenangi perlawanan nanti. Dengan rekod prestasi Liverpool yang juga sama seperti Blackburn dipenghujung musim ini, kita amat risau jika peristiwa diaibkan oleh Wigan dan QPR bakal berulang kembali.

Kita masih ingat lagi ketika perlawanan menentang pasukan ini di pusingan pertama liga musim ini. Seri 1-1 hasil gol sendiri Adam sebelum maruah kembali diselamatkan oleh Maxi Rodriguez menjadikan kita kerap kali bimbang ketika Liverpool bertemu dengan pasukan bawahan. Sikap sering memandang rendah dan terlalu yakin terhadap pasukan bawahan ini sering mengundang bala kepada diri sendiri.

Kita mengharapkan, Shelvey, Spearing dan Flanagan terus diberi kepercayaan dalam kesebelasan utama disamping merehatkan pemain2 utama sebagai persediaan perlawanan piala FA nanti. Doni yang diturunkan buat kali pertama pada perlawanan lalu, sekali lagi berpeluang untuk membuktikan bahawa beliau adalah lebih layak dari Reina untuk mengalas tugas penjaga gol. Tetapi janganlah pula akibat ingin merehatkan pemain2 utama, Dalglish sanggup mempertaruhkan formasi yang mengarut dan membuatkan Liverpool terus kecundang. Dalglish perlu memotivasikan pemain untuk lebih yakin lagi kerana ketika ini tidak gunanya bermain cantik tetapi tiang gol dan gagal menyudahkan peluang didepan mata menjadi penghalang. Adakalanya semangat lebih penting dalam sesuatu perlawanan berbanding dari tektik yang bagus tetapi tiada penyudah yang berkesan.

Pokok pangkalnya peminat Liverpool terlalu dahagakan kemenangan untuk mengembalikan kecerian kelab. Keputusan seri sememangnya tidak memadai apatah lagi kalah. Menang, menang dan menang. Itu sahaja yang dicari. Berjuang dan terus berjuang hingga ketitisan darah merah terakhir. YNWA

-SG-

Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kelab Peminat Liverpool Malaysia - All Rights Reserved
Partner Sale_ehs Gerrard Published by KPLM
Proudly powered by Blogger