Home » , , , , » Wikipedia - Sejarah lagu You'll Never Walk Alone

Wikipedia - Sejarah lagu You'll Never Walk Alone

Written By peminat liverpool on Selasa, 20 Mac 2012 | 7:00 PG

You'll Never Walk Alone simbolik rasmi kepada penyokong Liverpool di seluruh dunia 

Asal usul sebenar lagu You'll Never Walk Alone yang selalu kedengaran dan dinyayikan oleh penyokong Liverpool adalah sebenarnya bedasarkan kepada persembahan muzikal di Broadway yang seperti sememangnya dikenali sebagai landasan insan seni teater untuk mempersembahkan persembahan mereka.

Pertama kali lagu ini, diperdengarkan di khalayak ramai adalah semasa teater muzikal yang benama Carousel dipesembahkan pada tahun 1945. Dan penyanyi pertama mendendangkan lagu ini adalah Christine Johnson Smith.

Bermula pada sekitar era tahun 1960 Liverpool dan seluruh penyokong Liverpool mula menggunakan lagu keramat ini sebagai acara rasmi sebelum squad Liverpool bermain di mana-mana perlawanan.

Dan pada 1963 dengan secara rasminya tiga ahli muzik yang terkenal di Liverpool iaitu Liverpudlian, Merseybeat dan Gerry & The Pacemakers pada era masa tersebut telah bergabung tenaga untuk membuat rakaman dan sekaligus menjadikan lagu ini sebagai satu simbolik kepada seluruh penyokong Liverpool. Dan perkataan You'll Never Walk Alone ini juga diletakkan di Shankly Gates yang merupakan pintu masuk utama untuk masuk ke stadium rasmi Liverpool iaitu Anfield.

Nak dengar lagu tersebut. sila KLIK DISINI



-BobDaron-

Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kelab Peminat Liverpool Malaysia - All Rights Reserved
Partner Sale_ehs Gerrard Published by KPLM
Proudly powered by Blogger