Home » , , , » Siapa Txiki Begiristain

Siapa Txiki Begiristain

Written By peminat liverpool on Khamis, 19 April 2012 | 2:14 PG

Tiba-tiba nama Txiki Begiristain menjadi sebutan peminat-peminat Liverpool sejak sehari dua ini. Inilah gara-gara rumors mengatakan bahawa beliau adalah antara calon yang bakal menduduki kerusi panas yang ditinggalkan oleh Damien Comolli.

Sememangnya ramai nama-nama yang telah dikaitkan untuk mengisi jawatan kosong pengarah teknikal bolasepak ini. Bermula dengan bekas CEO Arsenal, David Dein, disusuli pula lagenda bolasepak Barcelona dan Belanda Johan Cruyff diheboh-hebohkan. Malangnya dengan pelbagai alasan yang diberikan, beliau telah menolak pelawaan tersebut. Sebagai ganti untuk tidak mengguriskan hati Liverpool, maka beliau pun mempromosikan bekas anak didiknya siapa lagi kalau bukan Txiki ini.

Siapa yang tidak kenal dengan jasa Txiki ini dalam kerjaya bolasepaknya. Beliau yang merupakan bekas pengarah teknikal Barcelona. Anda kenal David Villa, Gerrard Pique dan Dani Alves dari pasukan Barcelona? Itulah antara mereka-mereka yang telah berjaya dibawa masuk oleh Txiki sewaktu memegang tampuk jawatan di Barcelona. Selain itu beliau juga berani untuk membeli pemain yang kurang ternama tetapi membuahkan hasil sehingga anda pun ketahui apa level pasukan Barcelona sekarang dimuka bumi ini.

Samaada ia benar-benar bakal  menjadi kenyataan atau tidak beliau ke Anfield, hanya kita perlu tunggu web rasmi LFC.tv membuat pengumuman. Jika ia benar-benar terjadi, ia sebenarnya amatlah berbaloi-berbaloi dengan apa pengalaman yang beliau telah telah lakukan di Barcelona dapat diguna pakai pula di Liverpool. Sudah pastinya jika ia bertahan lama di Liverpool, akademi Liverpool bakal setanding Barcelona, Ajax dan Arsenal dalam mencungkil bakat-bakat muda untuk diketengahkan dan berpotensi untuk jangka masa panjang. Sebagai merealisasikan impian John Henry untuk membangunkan semula Liverpool, orang sebeginilah yang mampu untuk mengubah sesebuah kelab dari zaman kegelapan kepada keceriaan. Semoga Txiki menerima cabaran untuk bekerja di England.


-SG-
Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kelab Peminat Liverpool Malaysia - All Rights Reserved
Partner Sale_ehs Gerrard Published by KPLM
Proudly powered by Blogger