Home » , , , , , » Semi Final FA Cup 2012 - Liverpool 2-1 Everton

Semi Final FA Cup 2012 - Liverpool 2-1 Everton

Written By peminat liverpool on Ahad, 15 April 2012 | 5:01 PG

Walk On To Wembley. Yess!!! Liverpool sekali lagi ke pentas Final untuk kali kedua berturut2 pada musim 2011/2012 ini. Pertembungan Merseyside kali ini yang dilangsungkan distadium berkecuali Wembley, terus menjadi milik Liverpool apabila berjaya mengalahkan Everton 2-1 untuk mencatatkan rekod bersih 3 pertemuan musim ini dengan 3 kemenangan.

Pasukan abang (Everton) terpaksa akur dengan kebangkitan skuad adiknya (Liverpool) diseparuh masa kedua. Belajar dari kesilapan separuh masa pertama yang mempamerkan aksi agak perlahan Liverpool bangkit untuk menafikan gol pendahuluan Everton. Everton terlebih dahulu berada dihadapan apabila mendahului seawal minit ke 24 melalui Jelavic. Gol yang berpunca salah faham diantara Daniel Agger dan Carragher berjaya dikuis oleh Tim Cahill sebelum sampai kepada Jelavic yang sedia menanti untuk mudah menewaskan Brad Jones.


Boleh dikatakan aksi2 separuh masa pertama agak membosankan. Kedua2 pasukan bermain berhati2 dan bola kebanyakannya hanya berada ditengah padang. Kita boleh saksikan kedua2 penjaga gol Brad Jones dan Tim Howard banyak lepak akibat kurangnya percubaan merbahaya dari kedua2 pasukan. Tetapi kesilapan Sylvain Distin yang gagal menyepak kemas bola kepada Tim Howard berjaya dipintas oleh Suarez untuk menyamakan kedudukan pada minit ke 62. Gol tersebut telah menyemarakkan lagi semangat Liverpool untuk menguasai perlawanan.


Terdesak untuk memburu gol, Dalglsih mengeluarkan kedua2 sayap Henderson dan Downing untuk digantikan Maxi Rodriguez dan Bellamy. Hasilnya pemain2 Everton tak cukup kaki untuk mengawal kegiatan pemain2 Liverpool. Carroll sepatutnya boleh menjaringkan sekurang2nya 3 gol malam tadi tetapi tandukan bebas dan beberapa percubaannya hanya sipi dari tiang gol. Walaubagaimanapun, amanat Kapten Gerrard kepada Bellamy yang akan membuat sepakan percuma digunakan dengan sebaik2nya. Bellamy menyepak bola dengan baik dan tepat hinggap dikepala Carroll untuk disudahkan dengan cemerlang. Selepas gol tersebut , Maxi pula gagal untuk menyudahkan hantaran Suarez apabila badi tiang gol masih terus melekat.

Carroll yang selama ini dikritik hebat dengan nilainya yang tidak setimpal telah belajar dari kutukan tersebut untuk membuktikan bahawa beliau kini adalah wira Liverpool apabila dua kali menjaringkan gol kemenagan dalam dua pertemuan ini. Yang bagusnya Howard Webb pula telah mengadili perlawanan dengan baik sekali tanpa ada rasa sangsi atau tidak puas hati dari kedua2 pasukan.


Ketika ini lawan Liverpool di final masih menjadi tanda tanya kerana perlawanan diantara Chelsea menentang Tottenham hanya akan berlangsung pada malam nanti. Harapnya biarlah Chelsea yang layak berbanding Tottenham. Ini disebabkan rekod pertemuan dengan kedua2 pasukan ini, Liverpool lebih badi kepada Tottenham berbanding Chelsea yang mudah untuk dibaham. Mudah2an termakbul hendaknya. YNWA..

KLIK DISINI untuk melihat galeri gambar dan video perlawanan ini..

-SG-
Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kelab Peminat Liverpool Malaysia - All Rights Reserved
Partner Sale_ehs Gerrard Published by KPLM
Proudly powered by Blogger